Klurigt!!

I måndags va det sista VFU dagen för den här kursen.. Första halvan av dagen var som tidigare på gymnasiet i goa gamla Tranås.. Inte riktigt min grej.. Började dagen med närmare 1,5 timme spenderande i lärarrummet.. Klockan 8 på morgonen kändes det som jag kunde gjort annat.. Varför inte sova t.ex....
Men iaf.. Sen satt vi några st med på två lektioner. Inget fel på lärarna. Mkt trevliga och duktiga lärare men ger inte jätte mkt att sitta längs bak i ett klassrum medans ett gäng naturvetare i årskurs 3 räknar matte c..  Vad ska man göra? Knalla runt o försöka hjälpa dom? Med Matte C? Nja... Visserligen är jag lärarstudent men det är liiiiiiiiite över min förmåga det där...
Och tänk dig själv om du sitter och försöker få klart ett gäng matte tal så du slipper göra det efterskolan och då kommer det fram nån och fråga om hur det går.. "Visst, det går bra, gå härifrån" tänker dom..
Andra halvan av dagen spenderades med en kortare föreläsning om ett nytt projekt som finns över många delar av landet. Lite tanke som typ dom här små lådorna man hade när man var liten.. lilla kemisten eller vad det hette.. Lite grejer så man kan göra små experiment och sånt lattjo.. För att ta det ytterligare ett steg känns det iaf för mig som ett steg mot att återge "makten" över skolplanering/undervisningen osv. till staten. Nu är det ifs bara frivilligt material som kan användas mer eller mindre hur man vill.. Men tycker iaf efter min tid här på universitetet att det är vettigt att få lite mer "riksstyrd undervisning". Har förstått att det är enorm skillnad mellan lärare och lärare samt undervisning och undervisning. För en jämlik utbildning bör väl även undervisningen och lärarna vara jämlika.. Självklart krävs det fortfarande att lärarna anpassar sin undervisning efter elevernas behov osv.. Och samtidigt tjatar vi just nu om vad kunskap är? Vad är viktig kunskap? Vad behöver man lära sig?
Känslan jag har fått under min tid här nu är att lärarna får målen vad eleverna ska uppfylla för krav. Sen är det upp till läraren att fixa det bäst han/hon vill och kan. Frihet för lärarna.. En duktig, ambitiös lärare kan göra ett enormt bra jobb och eleverna lär sig galet mkt.. Samtidigt kan en mindre bra lärare gör ett ännu sämre jobb med följd att eleverna lär sig mkt sämre..
Och vad man hört från senaste undersökningar osv lyckas väl inte elever bättre i skolan....
Knepig fråga... Nåt att fundera vidare på...

Iaf.. Eftermiddagen spenderades med lite utomhuspedagogik. Ut i skogen och leka med ett gäng tvåor. Väldigt skoj!!
Börjar se fram emot VFU om några veckor.. Även om resan till och från Tranås självklart avskräcker väldigt...
Utomhuspedagogik är kankse också nåt att satsa på i framtiden.. Alltid kul att ut o leka.. Lär man sig nåt på kuppen är det ju inget fel i det.. Snart dags att välja inriktning för kommande terminer... oj oj oj......

Gyckel möte på kvällen. Alla var galet trötta.. Tror det var många som fortfarande inte kommit i fas sen helgen..  Men tyckte vi var ganska duktiga ändå. Vi blir bättre och bättre!!

Gårdagen innehöll väl inga större äventyr vad jag kan minnas.. Lite grupparbete.. Lite föreläsning.. Lite försök till att plugga litteratur..

Idag var det mer eller mindre samma visa.. Föreläsning.. Lite grupparbete vilket till slut blev 5 min grupparbete vilket blev att vi tittade på vad vi skrivit och sa.. Ja... det ser väl ganska bra ut.. Lite lektion och sen hem.. Hem och mellanlanda vid datorn.. Käka en macka.. Uppdatera bloggen och nu bär det snart iväg igen!!
Kultingmöte, time to rock!!!!



peace out!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0