Norge Bloggen part 24

19/11
klockan är strax innan 22,00. Sverker sitter ute i soffan i vardsrummet och tvättar sig, bokstavligt sitter rakt upp i soffan!! mysko den katten.. Dan och Sophia sover sen länge!! mina tappra liksinnade som sliter för den norska välfärden!! att som jag punga ut dryga 12 000 i skatt på min första lön(eller rättaresagt mina 2,5 löner i en klumpsumma) känns jusådär skoj klart!! men vad gör man inte för sina grannländer!! Den norska staten behöver kanske dom pengarna bättre än jag.. observera den lätta ironin i den meningen!!

Idag har det arit riktigt nice väder!! solsken hela dagen och blå himmel!! Det e ritktigt coolt med alla berg runt omkring hela stan nu när det e så mkt snö på dom!! påminner lite om sagan om ringen!! när dom e uppe o traskar i bergen!! konstigt att man har vant sig så fort vid att bo i en sådant här landskap.. oavsett åt vilket håll du än tittar ser du en perfekt vykortsbild!! landskapsfotograf i Ålesund kan fan inte ha mkt att klaga på!! bara titta ut genom fönstret!! jag o dan snackade lite om att ge oss på ett försök att ge oss upp på Sula nån dag!! är väl lagom nivå för oss, utan gasmasker och basläger!! det närmsta en kulle man kommer här uppe ungefär.. allt är ju relativt...
försökte mig på att ta ett foto från min arbetsplats idag, ligger nere vid vattnet så riktigt nice utsikt på sina ställen!! solen var på väg ner när jag gick hem (tragiskt egentligen) men hur som helst var himmlen i riktigt starkt rött sken!! hur vackert som helst!! gjorde alltså ett försök att ta ett foto med mobilen.. men eftersom min mobil inte är köpt på den japanska marknaden som ligger lite före oss när det gäller kamerakvalite i mobiler så blev det inte mkt av det.. motljus på det och det hade krävts nån minut att ändra inställningar för att överhuvudtaget få en någerlunda vettig bild gjorde att jag la ner alltihop!! skulle vara sol imorrn igen så gör ett nytt försök då!!
sidostoryn där är ju att Jakob, som jag jobbade med innan, hade en kompis som han var här uppe med, Martin!
hur som helst hade martins pappa en fotoaffär, och hade för två år sedan varit nere på en stor fotomässa i tyskland där företag från alla möjliga länder visade upp vad dom hade!! japanerna kom med mobiler som hade 10(!!!) megapixlar. för två år sen!!! så det lär väl vara minimi standard på mobiler i japan nuförtiden.. ungefär som 1,2 mgp här..

i fredags fick förresten jag och min arbetskollega kalle, alias ronny (från ronny o ragge), vegetarian och blivande trädgårdsmästare från sundsvall en rundtur på bygget. av en snubbe som har jobbat på i princip samma ställe i 17 år.. så han kan stället om man säger så..
så nu har jag sett allt, från att geggan blandas till den skärs upp i olika former som sen kommer upp till oss som ger "the final touch" innan den far ut till kunderna!! så var skoj iaf att få se lite mer hur det går till.. han förklarade ganska detaljerat mer exakt hur allt funka.. men eftersom han mumlar ganksa mkt och den här dialekten kan vara ganska klurig, fatta jag typ en tredjedel ungefär..

gick en shopping tur till affären jag o Dan sen när jag tagit mig hem från jobbet idag! köpte oss 5 kilo räkor eftersom Dan har tjatat om sina räkor i 2 veckors tid nu, 5 kilo räkor för 120 spänn antas vara överkomligt pris antar jag!! Dan jagas av Ålesund kommune dag som natt för att han ska börja jobba på det där boendet.. han får väl ringa dom o säga till på skarpen att det inte blir nåt...
Sophia går o laddar för jobbe fest hon ska på till helgen! middag o sen kareokebar! låter som d kan bli skoj!!
i övrigt ser det ut som vanligt här uppe... planerar vidare för framtiden.. senare tid har det mer varit dom mer kortsiktiga planerna.. t.ex. vart vi ska fest på juldagen, om/vart vi ska resa efter nyår och vad min kommande tatuering ska vara... snacka tatueringar på jobbet för nån dag sen och är riktigt sugen på o göra en mkt snart! ska bara komma på ungefär vad jag ska ha bara, sen får jag väl ringa kära gamla "dark eagle" i ööörkeljunga o se om han har nån ledig tid innan sommaren ungefär...

dags för lite sömn även för mig, kommer en dag imorrn med!!
peace out

Kommentarer
Postat av: Thomas

Hej ! Sa du fem kilo räkor? Hur många är ni om det? Jag räknar 25 personer på 5 kilo. Hur mår ni egentligen efter det? Är det därför som du inte förnyat bloggen. Vi mår bra i alla fall.
Thomas
mormor hälsar

2007-11-25 @ 19:37:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0