Norge Bloggen part 10

I lördags var det extra jobbande igen. alla var sjukt trötta och ingen jobbade på högvarv kanske.. men lite fick vi gjort o betalt fick vi oxå.
Många som jag pratat med hemmifrån sen jag kom upp tror att jag kommer tjäna storkorvan och bli rik som ett troll ungefär nu när jag är uppe o jobbar i Norge. Kan erkänna att ett tag trodde jag väl det också. Men verkligheten är annan. Vill man tjäna stora pengar tror jag man måste upp långt i norr, ut på en ö nånstans. jobba med nåt ritkigt skitjobb typ 12 timmar om dagen för att tjäna dom "stora pengarna". eller får man skaffa sig en fet utbildning för så kan man också tjäna riktigt bra häruppe.
Har räknat lite på vad jag tjänar här uppe med det jobbet jag har nu. Om vi säger att jag jobbar 8 (7,5) timmar varje dag mån-fre och övertid 6-7 timmar varje lördag så räknar jag att jag efter skatt kommer få ut ca 20 000 norska kronor... och med tanke på det jobbet jag gör nu är jag ganska tveksam till om jag pallar med att jobba dubbla skift... eller skaffa ett jobb till...
På jobbet är dom flesta som inte är fastanställda hos Br. Sunde ditskickade av Proffice.Fich höra en siffra av Mike, en kille som jobbat där ca ett år men som blivit fast anställd nu. Han påstod att Br. Sunde oungar ut 50 000 för varje arbetare som Proffice skickar dit. 50 000!!!! Jag fattar inte varför företag inte anställer själva.. Jag har ändå 2 veckors uppsägningstid om Br. Sunde inte vill ha mig längre så är ju inte att dom nu kan göra sig av med mig imorrn om dom känner att dom inte behöver mig längre... jag förstår inte riktigt nyttan med att betala så sjukt mkt!! Jag hade ju lätt kunnat tänka mig skriva kontrakt för säg en månad i taget och jag hade nöjt mig med klart under 50 000 iaf.. förstår inte... men men....
Tillsist passarade klockan fyra och det var dags att dra sig hemmåt. Käka lite fiskbollar i Solheim resident och sen drog vi ner på stan för bli lite underhållna av marschmusik på kulturhuset.
Där ser man var Norge lägger sina olje pengar (nu har förresten oljefonden där Norge samlar alla sina olje pengar passerat 2000 miljarder!!!! heltsjukt!!) Det var riktigt fint kulturhus dom har här i denna stan!! Speciellt med vad som finns i Laholm som jämför med detta liknar ett råtthål ungefär..
Aalesunds Ungdomsmusikkorps gav marschkonsert med den (tydligen) välkända tv profilen och marschälskaren Jan Eriksen som konfensier, även han som valt ut låtarna som spelades.
Marte och Stine spelar ju med i denna ungdomsorkester som kanske främst består av folk långt över ungdomsåren men ändå.. dom var duktiga!!! Kan väl erkänna att efter 5-6 marscher så blir det lite enformigt...men var en mäktig och häftig upplevelse. Dom är ju ändå ganksa många som spelar..
Under tiden som jag satt där och lyssnade så var det första gången på flera år som jag saknade lite att sjunga i kör faktiskt.. Hela grejen med "vi" känslan.. Massa olika sorters människor och sångare, alla lika, alla olika.
men man sjunger ändå med en total gemensam stämma. även om man sjunger olika toner beroende på vad man spelar/sjunger med tillsammans blir det jävligt bra!! riktigt häftig känsla. både för lyssnare och dom som sjunger..
Resten av kvällen hände det inte så mkt mer... vi kom hem och tog det ganska lugnt.. satte sig framför tv´n och titta lite.. ingen av oss som kände nåt direkt behov att festa och känna på Ålesunds nattliv igen.. räckte ganska bra med förra gången.. iaf för denna helgen... :-)


Söndagen bestod mestadels av att slappa. Vädret var ritkitgt dåligt med regn o rejäl blåst så det kändes ganska okej att bara ligga kvar i sängen o bara chilla. Sen verkar det som att detta landet är lite inställt på att söndagar är vilodag. Inga affärer som är öppna och det är allmänt slappt känns det som.. Helt rätt enligt min åsikt!!!
Samlade krafter för idag var det så dags för jobb igen... Jobbade med Jakob (den nya svensken på jobbet)
Har faktiskt riktigt skoj ihop!! vilket ju är tur eftersom det vi gör är riktigt tråkigt.. även om arbetsuppgifterna har utvidgats och jag får testa på lite nya saker.. kör lite truck ibland m.m. så är det ändå ganska så enformigt.. skoj att ha nån o prata och skämta med då. Han är ju hammarbyare, skoj att ha nån o prata fotboll med.dom andra jag jobbat med har varit helt borta på fotboll, inget intresse över huvudtaget..
Så att Helsingborg ikväll tvålade dit Bajen med 2-0 gör det ju nästan lite roligt att gå till jobbet imorrn:D
Han va så satans kaxig innan idag o bla bla bla.. ångrar att jag inte tog med Helsingborgs halsduk med upp... skit oxå... men men... får väl gå runt o sjunga ramsor hela dagen istället!!! :D

peace out!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Björn

Jaha
heja Hif. det är kul att läsa din blogg.

2007-10-08 @ 22:02:21
Postat av: Thomas

Vilken oerhört fin blogg du har. Jag är imponerad.
Har skickat ett mail till din hotmailadress.
Thomas och Lena (mormor)

2007-10-10 @ 20:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0