Norge Bloggen part 14

17/10-07
Idag är ingen bra dag... när jag kom till jobbet idag fick jag och jakob i uppgift att samla ihop massa frigolitplattor som det var fel på. sen skulle vi köra ner dom till "sågen" somd et kallas där man återandvänder frigoliten.
packade en pall o körde iväg med trucken! tejpat ganska bra så jag inte skulle tappa några plattor i den sjukt branta backen ner till sågen. hann inte så långt dock... blåste ganska bra idag.. hann väl ett par meter innan typ 10 plattor (drygt 2 meter långa och halv meter breda) flyger iväg.. hoppar ur trucken och typ lägger mig över resten av plattorna som oxå håller på att blåsa bort.. tack o lov stod det en snäll lastbilschaffis i närheten som väntade på sin order så han kom och hjälpte mig!! så, ingen större skada skedd!! ner till sågen, där blev gubben sur eftersom han påstod att det inte var hans uppgift att flisa ner gamla frigolitbitar till återandvändning.. så jag fick göra det själv. senare berättade jostein (chefen) dock att det var visst ingick i hans arbetsuppgifter.. men men... försvann bara nån timme där...
hann lagom tillbaka till förmiddagsrasten var slut, fick då i uppgift att göra G80 som dom kallas. långa frigolit plattor som först sågas och sen limmas det fast en duk på den. ganska chill jobb.. när maskinen inte krånglar, vilket den gär ganksa ofta dock... men oftast gör maskinen största jobbet. vi lägger in bitarna på ena sidan och tar emot dom på andra.
desvärre var maskinen inställd på några helt andra plattor så fick ändra alla inställningar vilket tar lite tid, mkt skruvande och pillande. lite hjälp på slutet och så blev det rätt tillsist iaf, trodde jag... men nej... hade väl gjort en halv pall när chefen kom... det var inte sådana jag skulle göra. han sa en sort men menade en annan.. underbart!!
nya inställningar, men det fixar vi efter lunch sa han!!!
halvtimme senare och med lite mackor och frukt i magen var jag ute vid maskinen igen.. hade inte en aning om vad jag skulle göra eftersom jag inte hade en aning om hur plattan skulle se ut och därför inte visste hur jag skulle ställa in maskinjävlen!! blev ju inte bättre av att dom som fanns runt omkring mig inte heller hade en aning om vad det var för inställningar som gällde... tillslut kom chefen tillbaka (han har en förmåga att försvinna lite då och då)
fick rätt inställningar och kunde äntligen börja göra KE60 som jag senare fick veta att dom heter!!
hann med några stycken innan chefen upptäckte att det var fel frigolit plattor... fel mått... underbart!! upp på stegen och packa ihop pallen igen. köra bort den där den skulle stå och hämta en med rätt mått!!
sen rullade det ganska bra!! gjorde nästan en hel pall utan några större problem innan jan-espen kom (han är oxå nån typ halvchef efter jostein) han frågade om det var rätt mått jag fått tag på!
jajamen! denna gången pekade jostein ut rätt pall så nu är det 2,3 m gånger 0,6 m svarade jag...
frigoliten ska vara 230 cm eftersom betong plattan som ska sättas på sen är 295 cm. efter lite mätande kom vi fram till att frigoliten bara var 294 cm.... fuck this tänkte jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tog väl sådär 5,5 timme innan jag kunde tillverka nåt vettigt idag.. men men.. sånt e livet på en pinne!!

klockan passerade fyra och det bar hemmåt efter jag lämnat av jokob eftersom han inte fick tag på sin polare som hade bilen.. där kommer ju en känga till alla ford hatare!! dom köpte en volvo- 97. kostade 26 000. den bilen har typ kraschat! kommer inte riktigt ihåg vad det var som var felet.. hur som helst var det något krångligt som fick fixas på volvoverkstad och skulle gå på några tusen antagligen.. vår kära ford däremot går som en klocka!! inte varit några problem alls!! förutom vår ac som blir lite trött emellanåt.. men kan vi leva med!!

äntligen hemma!!! lång dag... satte mig framför tv´n med Dan och Stine.. lyckan blev dock inte långvarig eftersom Dan senare fick ett sms från vår kommande hyresvärd.. "lägenheten kommer hyras ut till någon annan. blir för många med tre personer i den lägenheten!" så vi är tillbaka på noll igen... snacka om att man blir helt jävla uppgiven... går fan inte att få en fucking bostad i denna stan!! flera st på jobbet som söker eget boende, men inte någon som får tag på något.. hade varit så skönt att kunna visa att det faktist går att få en lägenhet i denna stan.. det var så nära.. men nej... man får lite lust att bara skita i allting när det blir så här.. fan oxå..
så fort det vänder från total lycka till total uppgivelse...
men.. imorrn kan jag äntligen gå till banken iaf så jag kan få ett bankkonto så jag kan få den lilla lönen jag tjänat ihop efter några veckors slit.. sen är det dags för ny visning på en lägenhet... men är väl kört för oss ungefär samma stund som vi kliver innanför dörren. tre unga svenskar... obestämd tid.. hopplöst fall...

peace out

Kommentarer
Postat av: Thomas

Och vi som blev så glada för er skull. Åkte ut till Solheims med en grattiskartong. När jag såg bloggen i morse så blev både jag och mormor ledsna för er skull. Ni har inte funderat på en annons för 1000 NKR: Hjälp !! Vi är tre nikotinfria, skötsamma unga svenskar som gärna skulle vilja få en lägenhet i det underbara Ålesund. !! Vi har norska referenser.

2007-10-18 @ 19:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0