Band of brothers

Jag antar att det finns ganska många därute som redan har sett historien om Easy company under andra världskriget. Men nu under min tid som arbetslös i Norge har jag spenderat ett par timmar åt att se igenom min box med hela serien. Än har jag inte delat ut någon femma i betyg till någon film jag givit min åsikt om, så jag tänkte att det är på tiden att jag gör det.

 

"Band of Brothers" baserar sig på Stephen E. Ambroses bestseller och berättar historien om Easy Company, det 506:e regementet vid det 101:a luftburna divisionen av USA:s armé. Historien tar sin början vid deras träning i Georgia 1942, och följer dem ända fram till Dagen D och Nazi-Tysklands fall. "Band of Brothers" är en sann historia som baserar sig på mängder av intervjuer med överlevande, såväl som journaler och brev från soldaterna."


Det finns flertalet kända filmer som berör ämnet andra världskriget. Många av dom är riktigt bra men enligt min åsikt finns det inte någon film eller dokumentär som kommer i närheten av Band of Brothers när det gäller underhållning och fakta i en samlad form. Tom Hanks och Steven Spieldberg som ligger bakom serien har lyckats fullt ut och det hela är i värlsklass ut i fingerspetsarna. Jag har sett mig igenom hela boxen någon gång tidigare och jag minns att jag blev lika förtjust då som nu. Den var bättre att vad jag kom ihåg då, den var det även denna gång.
Sist jag såg mig igenom den var under en längre period. Säg något avsnitt då och då under 2-3 veckor.
Nu har jag sett den under 4-5 dagar vilket har gjort det lättare att hänga med i alla figurer som finns med i serien. Det kommer nya personer hela tiden, försvinner personer titt som tätt och det pratas om andra personer hela tiden. Så det gäller att ha koll på alla namnen och komma ihåg alla ansikten. Vilka som varit med från början, så kallade Toccoa männen, gamla och nye ersättare osv..
Det jag gillar mest med serien är hur den speglar både striderna (vilket är riktigt bra gjort!!) Men mesta arbetet har man lagt runt omkring. Man har inte bara riktat in sig på grym action utan vill visa hur det egentligen var att vara soldat under andra världskriget. Gemenskapen bland soldaterna och hur svårt det var att komma in i den gemenskapen som ersättare, väntan på fienden, kylan på vintern, hur allting kan vända så fort från total lycka till förödelse. Ofta får man följa en viss person lite extra under varje episod vilket gör att man får se kriget från olika synvinklar. En vanlig enkel soldat, fältsjukvårdare, officer m.m.
Under seriens gång märkar man även på de som varit med länge hur dom bryts ner av kriget mer och mer, vissa kan hanskas med det, vissa kan det inte. Den man trodde skulle hänga med längst och tåla mest kan plötsligt försvinna, genom misstag, otur, av fiendens kulor eller av sina egna. Många som gick förlorade under kriget gjorde det inte i strid, alla dog inte av fiendens kulor, vilket man också får se många exempel av.
Alltså skildrar Band of Brothers kriget ur alla synvinklar. Man ger en fullständig bild av kriget, och man gör det som sagt jävligt bra!!! Att dom verkliga männen som slogs i Easy company får göra sina egna kommentarer innan och efter avsnitten gör allt ännu starkare.
Man ser och lär känna karatärerna under serien. När man sen får se Winters, Lipton, Marlarkey, Guarnere och alla dom andra berätta med egna ord hur dom känner och kände förstår man att det är i princip så det verkligen gick till.

Band of Brothers är en total upplevelse med späckat action, gripande drama, stor spänning, djupt medlidande och även mycket lärorikt.

 

Säger som min kära musiklärare sa en gång i tiden, det finns bara ett betyg att ge:

5 av 5!! Mästerligt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0