Är tränare inom damfotboll sämre?

Andreé Jeglertz, guldtränaren i Umeå har får inga erbjudande från allsvenska klubbar inom herrfotbollen.
Vad kan då detta bero på? Borde väl ligga något i att allsvenska klubbar inte riktigt vågar plocka in en tränare från damfotbollen. Skillnaderna är ju enorma mellan herr och damfotboll även om svensk damfotboll ligger i världsklass.
Och även om många av världens bästa damfotbollsspelare lirar i de svenska toppklubbarna vilket resulterar i att det möjligen är en av de mest ojämna ligorna jag känner till så borde det väl inte påverka tränarna? Fotboll är fotboll. Eller?

Min bild av damfotboll grundas i stor del på målvakterna. Man dömer en målvakt efter deras tabbar snarare än räddningar. Som Isaksson sa efter att ha släppt in 8 mål i man city under en match sa han något i stil med att en målvakt kan göra en bra match även om han släpper in många mål. Men oavsett hur många räddnigar av högklass en målvakt gör i en match, gör man ett par tabbar som resulterar i mål är det dom man minns. Och eftersom svensk damfotboll tillhör toppklass bör ju därför även målvakterna tillhöra dom bästa. Och helt ärligt undrar man ofta vad fan dom håller på med..
Finns säkert många som inte håller med mig, och inget ont om damfotboll, men den som inte ser enorma skillnader mellan dam och herrfotboll förstår jag mig inte på...

Skitsamma, i våra nordiska grannländer händer det tydligen ganksa ofta att tränare skiftar mellan dam och herrfotboll. Och egentligen är fotbollen i teorin samma grej oavsett vem som spelar. Tränaren kan inte styra spelarna varje steg dom tar, men taktik, försnack matchcoaching osv borde väl vara samma grej inom herr som damfotboll. Eller??

Kommentarer
Postat av: Dexter

Klart att han är ointressant för herrallsvenskan. Har har ju ett nytt kontrakt med Umeå.

2008-11-25 @ 11:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0