Kontrakt för svenska normer

Detta är väl egentligen något man har gått o väntat på. SD går ständigt framåt i mätningar. Senaste jag hörde var dom lika stora som KD på 4,2% eller vad det nu va... En stor orsak till att SD får mer och mer röster tror jag beror mkt på att övriga partier inte vågar ta tag i frågan riktigt... Se t.ex. när folkpartiet ville införa språktest, steg x-antal procent omedelbart.
Men just detta förslag låter lite tveksamt i mina öron..

Visst finns det stora skillnader mellan många av de kulturer som finns i Sverige idag.
Såg t.ex. ett program från en skola (i Rosengård om jag inte minns fel). Man hade där mkt problem med omotiverade ungdomar med invandrarbakgrund och skolans personal hade egentligen inte något direkt att sätta emot.
Efter undersökningar gjorda av journalisterna kom de fram till problemet. Eleverna var vana vid fysisk bestraffning hemifrån. Något som visserligen förekommer i svenska familjer också. Men i detta fallet var det alltså att elever som ställde till med problem i skolan och skulle "bestraffas" av lärare osv,  var vana vid helt andra metoder än kvarsittning och utskällningar. Är man van vid örfilar osv. tar inte ett allvarligt snack med rektorn särskilt hårt. Det skapades en ond cirkel genom att lärarnas metoder inte bet på eleverna, vilket resulterade i att lärarna tog till sista kortet och ringde hem till föräldrarna.
Föräldrarna blev upprörda och bestraffade eleverna som man brukade. T.ex. genom en örfil, eleverna samlar på sig ilska och negativ energi som man sen tar med och ut i skolan. Nya problem, lärarnas åtgärder fungerar inte, ringer hem till föräldrar som bestraffar och så går det runt så.. Problemet är mer komplext än så men i stora drag var det där problemet låg.

Att genom detta kontrakt som ska tecknas ska alltså olikheter inom olika kulturer minskas. Men nästa fråga är väl då vilka svenska normer som ska ingå i detta kontrakt och hur dessa ska kontrolleras. Skillnader mellan kulturer är enom, men även inom varje kultur är skillnaderna stora. En norrlänning och en skåning är inte helt lika enbart pga att de är svenskar. Ska svenskar också skriva på detta kontrakt och efterleva den "svenska normen"?
Och hur lätt är det då för en nyanländ familj i t.ex. Rosengård att anpassa sig efter den svenska normen när det inte finns några svenskar eller svenska normer i ens omgivning att anpassa sig till???

Jag har förståelse för tanken bakom hela grejen och att partier gör något åt invandrarfrågan tycker jag är jättebra och banne mig på tiden!! Ett parti som SD ska inte finnas, det har skapats genom övriga partiers ingnorans av frågan. Och det är en jättesvår fråga!!! Anpassning från båda håll behövs absolut!! Personer som kommer till Sverige måste såklart anpassa sig efter livet i Sverige och delvis ta sig an vår kultur osv. utan att överge sin egen. Men de måste även få möjlighet att kunna göra detta på ett vettigt sätt. Krav och möjligheter hand i hand!!

Som sagt en mycket svår fråga. Jag vet inte det optimala svaret, men jag tror inte detta är det.




peace out!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0