Money talks o nya jobb

En intressant artikel jag hittade på aftonbladet igår.. Anna Ekelund skriver om sin nära på önskan att få ett barn med downs syndrom. En bra grej att skriva om och att ifrågasätta många människors rädsla för det "ovanliga". Men hon drar det nästan lite väl långt tycker jag.. Har faktiskt erfarenhet av att i många fall är kärleken från en förälder till ett barn med något handikapp enormt stor. Kanske större än till sina andra "friska" barn. Jag har tidigare skrivit om hur föräldrar som har fått ett handikappat barn får kämpa i ständig motvind för sina barn och sig själva.  (Vilket är helt jävla galet!!!) Detta tror jag gör att föräldrar utvecklar ett speciellt band till sitt barn. Vilket (jag också sett) tyvärr gör att övriga syskon blir lidande. Pga samhällets brist på hjälp till familjen.
Hur som helst... Att  önska sitt barn downs syndrom låter väldigt konstigt... Men jag förstår tanken bakom, många människor är rädda för något som sticker ut och hela situationen är något som borde tas upp mer i samhället.
Frågan hon tar upp om att landsting vill erbjuda alla gravida kvinnor olika tester för att ta reda på om deras barn riskerar födas med t.ex. downs syndrom är intressant... Man kan ju fråga sig, precis som Ekelund gör, vad baktanken är.. Jag tror och hoppas innerligt att man vill förbereda och informera föräldrarna för att ge bästa förutsättningar för alla. Är det så som hon på ett visst sätt antyder att det är en besparingsåtgärd, ju färre barn med särskilda behov ju mindre kostnader för staten.
Då är vi ute på jävligt tunn is!!!!!


EU gör klockrena satsningar. Miljön gör åt helvete.. Ekonomin går åt helvete. EU lägger en miljon på att bygga en skidbacke på Bornholm. Senaste säsongen höll backen öppet en dag... Och med tanken på klimatet är väl frågan hur framtiden ser ut för nya skidstället Bornholm.. Kanske får bli en ny satsning på ny konstsnö som fixar 20 plusgrader...


Har hittar mitt nya jobb om hemtentan går åt helvete!! Vilket jobb!!! Sitta o kolla på film dagarna i ända och leta misstag.
Fantastiskt hur alla filmer är fyllda av massa småmisstag.. Så mkt jobb man lägger ner i redigering osv. och ändå missar man så klara grejer.. Kanske får bli en del av bloggen i framtiden. Misstag i filmer.. T.ex. Sagan om de två tornen. När Merry o Pippin fast i orchernas våld hamnar mitt i ett överfall. Pippin är i ena stunden bunden, nästa stund blir han nästan blir trampad av en stegrande häst, då inte bunden. Rullar undan och är då bunden igen... Hmmmm.......... Tåls att funderas på!!!

Själv sitter man alltså och krampar med hemtentan... Inte kommit nånstans än så länge.. Det är ju så sjukt stora grejer man ska skriva om så det är svårt att komma igång och få fart på allt... Dra ihop skolan utveckling de senaste 150 åren.. okej....Håll dig till ämnet, men glöm ingenting viktigt.. samtidigt måste du ju hålla dig till litteraturen hela tiden....Som man läste för 5 veckor sen... jaja... ta tjuren i hornen eller vad man säger och dra igång!!!



peace out!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Tyskungen

Jag reflekterade också över detta här:



http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/2008/10/under-en-filt-hos-en-pojke-som-vill.html



/klaus

2008-10-17 @ 16:33:55
URL: http://beiersdorfbloggen.blogspot.com
Postat av: Matilda

Jaaaa, naturligtvis är det SAMHÄLLETS fel när nått är snett i en familj. Det är alltid så jävla lätt att skylla på samhället eftersom det är en könlös och ansiktslös sak man inte kan peka exakt på. Jag vet inte vad Anna Ekelund har för bakgrund, men jag stället mig väldigt tveksam till att tanken bakom testen skulle vara besparingar. Man ska nog tänka efter både en och två gånger innan man beskyller politiker och tjänstemän för att hysa sådana nazistiska idéer. Det är faktiskt så att testen ofta begärs av föräldrar som vill veta ifall det är nått fel på barnet. Alla vill inte ha handikappade barn. Jag vet att jag inte vill det. Alla känner inte att de i sitt liv har plats för en individ som aldrig blir riktigt vuxen och självständig.

2008-10-17 @ 16:54:16
URL: http://bellamorte.blogg.se/
Postat av: greenmile

Matilda. Varken jag eller Ekelund slår fast vad man har för baktankar med alla tester som, om man tolkar Ekelund, landstingen nästan vill tvinga på föräldrarna. cker testerna är jättebra, som jag också skriver i inlägget. för att förbereda föräldrarna och omgivningen på bästa sätt.

Som jag skriver utförligt hoppas jag innerligt att det inte är så som Ekelund har vissa tankar om.

Sen när det gäller samhällets skyldighet att hjälpa utsatta föräldrar och barn kan jag säga att i inlägget "(sjö)odjur och räkor" står det mer om frågan som jag skrev i inlägget. Samhället behöver ta större ansvar för de här familjerna, men vill du ha namn på folk och speciella myndigheter jag syftar på kan du få det!!! inga problem!!!

2008-10-18 @ 10:08:11
Postat av: Matilda

Tack för kommentaren.

Jag antar att jag mest stör mig på att när de flesta talar om samhället så är det som nått stort grått monster som alla verkar slåss mot, men som ingen kan sätta ett namn på. Samhället är ju allt från minsta individen till hela riket.

Av det jag har sett både i verkligheten och i dokumentärer så tar samhället redan stort ansvar för familjer med funktionshindrade medlemmar, det måste de göra enligt lag. Till Lunds kommun flyttar många förståndshandikappade från kranskommunerna. I vissa fall har man specialrenoverat lägenheter för en viss persons behov, vilket kostar runt miljonen, bara för att de sen ska ångra sig och vilja bo kvar hos mamma och pappa. Och så står vi där med en lägenhet som inte nån annan kan ta över eftersom alla har olika behov. Om man vill ha "samhällets" stöd så får man förvalta det också. Även "samhällets" pengar tas ur en kassa som tillslut sinar.

2008-10-18 @ 10:42:09
URL: http://bellamorte.blogg.se/
Postat av: greenmile

Okej, ja i just sådana fall kan jag hålla med dig att det är ganska sura pengar som kunde satsats på annat. Men jag pratar mer om familjer som ber om hjälp, typ assistans osv. för att inte familjen eller ett företag ska gå omkull. men ingen känner ansvar att hjälpa familjen vilket resulterar i att t.ex. syskon blir lidande, skilsmässa eller familjens företag går i konkurs...

2008-10-18 @ 18:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0