Linköpingbloggen del12

Jag och Andreas drog oss till HG i tisdags för lite god öl och allmänt skitsnack. Underbart ställe det där.
Man märker så tydligt att det just är glada studenter som driver det för glada studenter. Ett praktexempel är toaletterna. Det finns inga speglar på herrtoan så man ska inte tänka på hur man ser ut, däremot finns det en avlång smal kudde på väggen ovanför pissoaren för att vila huvudet emot samtidigt som Where Everybody Knows Your Name (ni vet temat från "cheers") går på repeat. Hur som helst.....
Kom in i en diskussion angående universitetet ur ett mer kritiskt perspektiv.
Vi har under vår utbildning fått lära oss om och om igen att man ska möta varje elev som egen individ, möta eleven på dess nivå anpassa efter förutsättningar osv.. vilket förmodligen är mer eller mindre omöjligt i dagens skola, men är en helt annan sak... grejen är att man på universitetet inte alls efterlever den  pedagogiken och didaktiken man förespråkar. Här gäller det en sak. Man får ett papper med uppgifter, saker att läsa osv osv. Sen spelar det ingen roll hur man är som individ eller vilka förutsättningar man har. Och platsar man inte ryker man, ingen anpassning här inte.  Hur som helst... är väl svårt att genomföra utbildningen på något annat sätt och som är rättvist.  Men en lite rolig synpunkt...
Däremot nåt som faktistk är orättvist och som både studenter och lärare (vad jag fått höra av vår tutor iaf) är storleken lärarledd tid man får. Beroende på vilken utbildning får man olika mkt lärarledd tid vilket kan tyckas orättvist. Något som visserligen också har vissa förklaringar men inte fullt goda sådana. Linköping är ett ganksa teknik inriktat universitet. Man satsar hårt på sin tekniska framtoning och utbildning. Vissa av de som går någon mer teknisk utbildning har lärarledd undervisnig i princip minst 6 timmar om dagen, 4-5 dagar i veckan. Jämfört med oss tappra lärare som får klara oss med 6 timmar delat på två dar o nån föreläsning emellan. Istället blir det läsa in allt solo och lära sig bäst man vill. En kille jag känner lite halvt som förmodligen hoppat av nu för inte fick ihop tentan.. och det kan jag förstå.. är man inget läshuvud är det knepigt med 6 timmars lärarledd tid och istället läsa 150 sidor på nån dag..
Hur som helst... klagar inte på eget arbete vilket passar mig bra.. men nån motta får det ändå va... se om det blir nån bättring på nästa kurs.. även om man än så länge är något tveksam.. hur flummigt som helst... tror knappt lärarna själva vet hur det ska gå med allt... men det löser väl sig!!

Helg.. just denna veckan har varit stenhård med föreläsningar. Blir förmodligen inte dunder mkt av den varan senare. Lite skönt att slippa ta sig ner på stan faktiskt... på väg hem från stan idag, tro fan att det börjar snöa..... jag gillar verkligen inte snö... ser ingen som helst nytta med den som överväger motsatsen... kallt, blött, halt... kan tänka mig det runt jul.. när man inte behöver ta sig nånstans än trädgården möjligen för snöbollskrig med lillebror.. men annars ingen nytta whats so ever.... som jag o joel kom fram till igår på en filmkväll med ett gäng från klassen.. sommar 50 veckor. 2 veckor snö runt jul o nyår. Sen tillbaka till sol o 28 grader. Det om nåt hade gjort detta landet till ett gladare ställe!!!

Imorgon så blir det födelsedagskalas för en kompis. Trevligt trevligt. party med taascogruppen o annat kul folk så kan bara bli skoj. Lördag är det kalas igen för annan kompis. En fadder som har sittning på HG med en annan tjej som oxå fyllt år. Och så här i halloween tider är det såklart maskerad som gäller. Alla har fått ett tema så alla kommer komma som olika figurer med skräckförvandling. Några exempel är spöke, rödluvan o christer sjögren.
Personligen spenderade jag nån timme idag runt på stan i jakt på brunkräm eller liknande. Tack o lov fick jag hjälp av några tjejer från tabasco.. Mitt tema är Dr Alban i Friends in need.. ( en annan kompis som ska vara Björn Borg)
Och eftersom det blir förförfest här hos mig så blir jag neger bland mina sudan vänner!! klockrent... kanske...
omöjligt att hitta nåt som funka dock.. tog t.o.m hjälp av nån tjej på kicks.. kom fram till att det inte funkar på mig, då jag redan är lite halv brun så finns det inget som gör mig mörkare... om det inte får kosta 400 spänn o hänga kvar i en vecka... men ska nog lösa sig.. va nån kompis kompis som hade nåt som skulle funka.. så får hoppas på det..

nya lägenheter på gång.. hade kommit ut en massa senast jag kolla.. så nu finns det hopp om att inför nästa termin få en egen lya!!
ha d fint ute i landet!!!


peace out!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0