Termin 2

Min ordinarie dator kämpar vidare... Fick igång xp på den men desvärre hade jag gjort fel i inställningarna så fick inte med allt minne som jag ville... Så jobbar med att få till samma lyckade resultat igen.. Men kommer väl så småningom.. Den ny gamla jag skriver på i detta nu funkar bra och skriva på (även om jag fick göra om lite...) De två stora nackdelarna är väl ram minnet som är typ minimum av vad som går på en dator vilket gör att den går väldigt långsamt än vad man är van vid.. Sen funkar inte tangenten "a" så fick "Q" fick lämna plats för "a" så var det löst.. Men men... bagateller!!! Jag har en dator!!!

Termin två på mitt äventyr som student har börjat och därmed en ny kurs.. Läraren och kunskapen.. Denna vecka är fylld av föreläsningar, 2 idag och 2 imorrn bl.a... 2 föreläsningar på en dag kan vara lite jobbigt men va fan.. Får man väl ta... Ett ständigt problem som jag tror finns på lärarprogrammet är något som vi faktiskt läst om.. Den stora avgränsningen som finns mellan lärare och forskare inom hela skolverksamheten.. T.ex. föreläsningar är för det mesta med forskare som är helt sålda på sin grej.. Däremot kan vi som lärare (eller blivande lärare) inte alltid se kopplingen till läraryrket... Som idag hade vi en föreläsning om hur hjärnan fungerar, medvetet och omedvetet handlande osv... Intressant absolut men mkt av det är kankse inte riktigt något jag kommer ha användning för i kommande lärarrollen.. Lite svårt o förklara men ibland känns det som att det är lite fokus på fel saker helt enkelt... Man är så sålda på att ha högklassig utbildning med forskare osv så man kommer bort lite från vad hela läraryrket går ut på.. Mkt av det vi lär oss är sånt man egentligen redan vet.. Bara att vi nu får höra det av nån som skrivit en avhandling om det och förklarar allting ännu djupare och dessutom med lite fina uttryck och termer här och där... Visserligen bra, men man saknar lite det rena lärandet liksom.. En föreläsning med en riktig grym lärare t.ex... Varför inte Stavros Louca, matte läraren från 9a.. Föreläsning med nån som honom hade varit guldvärt i rent bemötande och hur elever fungerar. Inte bara forskare som berättar problem utan även nån som kan komma med tips och lösningar.. Dagens sista föreläsning handlande en bit om att att vi lär oss genom tidigare upplevelser.. Man lär sig av sina misstag osv.. Nån del i hjärnan som kommer ihåg det och när vi kommer i en liknande situation i framtiden känner vi igen varningssymbolerna.. att då få nån som kan ge oss en del av den erfarenheten och därmed ett försprång och erfarenheter att använda i framtiden hade ju inte vatt helt fel.. Men det kommer kankse i framtiden.. Vad vet jag... Får bli ett tips på utvärderingen efter denna kursen iaf!!

Lägenhets jakten rullar också vidare.. Snacka med studentbostäder idag.. Snubben som har min kommande lägenhet har lämnat in nycklarna och förmodligen flytt landet.. Problemet då är att studentbostäder inte kan lämna ut nycklarna utan hans medgivande.. Pga kontrakt och försäkringar m.m. Han har kontrakt på lägenheten till första februari med nycklar eller utan.. Så jag måste få tag i människan.. Fick telenummer igen och mailadress. Upptäckte då att den människan som gav mig förra mailadressen stavat fel på hans namn.. Så inte så konstigt att mailet inte gick fram.. Så nu finns det lite hopp om att få tag i denna mystiska fransman igen!! annars får det bli ytterligare besök hos kära studentbostäder och bråka lite med dom igen och se om jag inte kan få nycklarna ändå... Så ska nog lösa sig med det oxå vad det lider....

Dags o sova lite.. Tidiga morrnar hela veckan och torsdag är det kravall.. Party party alltså.. Sen dansbandskväll på hg på fradag... Känner mig något skeptisk till denna tillställning men vem är jag att döma!! Den som lever får se!!!


peace out!!!!!!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0