Karriär

Framtiden som student är ständigt oviss. Speciellt för en frilansare som jag själv. När jag hafsa runt på lärarprogrammet var ju framtiden ganska utstakad även om det fanns många frågetecken. Men när man plockar ihop sin examen på egen hand finns det egentligen inte bara frågetecken. Det är ett totalt blankt A4 med framtiden som överskrift. Totalt tomt är det förstås inte, någon sånär framtidsvision har man förstås men alternativen blir förstås ganska mkt bredare och fler när man själv väljer vad man ska läsa. Inget är serverat, inget är förutbestämt. Men samtidigt slipper man massa kurser som man inte vill eller behöver läsa bara för att de ingår i ett programpaket. 

Jag och Zara tog en chans som dök upp i att delta i vad som heter en karriärsplanering. Under fyra måndagar (varav 2 avklarade) sitter vi en grupp med ett gäng andra mer eller mindre ovissa och har lite övningar för att lista ut vad vi egentligen värdesätter i ett kommande arbete, intresse, möjligheter osv osv osv. Än så länge har det väl snarare givit fler alternativ vilka verkar intressanta men det kommer förhoppningsvis bli mer specifikt. Vilket de ledande studievägledarna också bekräftade var det vanliga halvvägs in i mini mini kursen. 

Hur som helst är den närmaste framtiden i studiesammnhang insiktat mot sociologi vilket kommer börja i höst förutsatt att jag kommer in på kursen. Den ger senare möjlighet att söka ytterligare en kurs i sociologi vilket i sin tur ger mig möjlighet att kunna plocka ut min examen till nästa sommar. Inte fy skam! Efter det blir det fullt ös på jobb, eller finns alternativet att plugga ytterligare och fördjupa sig ännu mer vilket jag inte är främmande för som det känns just nu. Finns många intressanta ämnen inom sociologi som hade varit skoj att fördjupa sig inom. 

Jobb marknaden är jag ifs redan lite inne på. Senast idag gjordes 7 timmars jobb på ett fritids här i stan. Kommunen har klurat ut en smart grej i vad som kallas vikariebanken. Egentligen tar de bara in nya vikarier en gång på våren och en gång på hösten. Men jag drog på fullt artilleri med erfarenheter, utbildningar och allmän awesomess så jag fick komma in ändå! Väl inne i systemet får man en egen profil i "vikariebanken". Där har man en kalendet i vilken man fyller i tider man vill jobba och därefter blir man bokad till ställen som behöver en vikarie. Positivt att man själv kan välja när man vill jobba. Negativt att ibland (ganska sällan ifs) blir man inte bokad, och framförallt så jobbar man över HELA kommunen. Vilket innebär att man kan få t.ex. fyra timmars jobb på ett fritids 3,5 mil bort. Idag var jag alltså större delen av dagen på fritids med 6-7 åringar och en sväng som extraresurs i en etta. Trevligt ställe med trevligt folk och efter några timmar blev jag tillfrågad om att komma tillbaka imorrn vilket väl ändå måste vara helt okej betyg. Så imorrn bär det av igen!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0