Respekt mannen!

Dagens skola ju vissa problem vilket de flesta säkerligen är överens om. Vad mina erfarenheter beträffar ligger ett stort problem i en kraftig brist på respekt. Från alla möjliga håll ska poängteras. T.ex. kan många lärare hävdas lida respekt gentemot elever men framförallt mot sitt yrke. Att vara lärare (jag förutsätter att man med att vara lärare menar en "bra" lärare) kräver mycket stort arbete och engagemang. Med att som lärare ha respekt för sitt eget yrke menar jag att ålägga sig det ansvar det innebär att bilda barn och ungdomar. Detta kräver inte bara en pedagogisk förmåga att presentera material på lämpligt sätt för sina elever men även ett engagemang och ansvarstagande för sina elever för att de ska prestera på bästa sätt. Ofta ser läraren sina elever inom områden som kanske inte ens föräldrarna gör. Man har därmed ett ansvar att reagera och engagera sig när något inte fungerar som det ska. 

Detta är jag övertygas om att de allra allra flesta lärare gör och är. Åtminstånde vill de göra det. Alla människor passar givetvis inte som lärare (vilket min tid på lärarprogrammet visade) eftersom det krävs ett intresse och något som i snudd kan liknas vid passion för yrket för att man riktigt ska lyckas, liksom inom de flesta yrkeskategorier. Så är det bara.Men som vanligt handlar det om resurser osv vilket gör att man inte alltid har möjlighet (hur mycket man än vill) att engagera sig i en enskild elev i sådan grad som behövs. 

Vidare finns det idag många elever som inte heller visar respekt mot lärare, andra elever och skolan. Jag kan bara tänka tillbaka på min egen grundskola för att minnas exempel på elever som var i stånd att göra och säga nästan vad som helst. Detta eftersom de vissta att resultatet för deras beteende resulterade i en "skarp" tillsägelse av en lärare, allvarligt samtal inne på rektorns kontor eller i värsta fall en lapp hem till föräldrarna.

Om vi i jämförelse förflyttar denna elev i skolan till miljöer utanför skolan, t.ex. hemmet eller fritid med kamrater. Elever med sådan attityd som i fallet ovan befinner sig förmodligen ofta i ett ganska hårt klimat i och/eller utanför hemmet. Utanför skolan finns helt andra regler och bestraffningar vid olämpligt beteende. T.ex. en ung kille uppvuxen i en hemmiljö som inte har samma restriktioner som skolan gällande aga eller språkbruk. Eller som under fritiden spenderar stor tid med kamrater ute på stan där det gäller helt andra lagar än inom skolan. Dessa spelregler ställs i skarp kontrast mot skolans relativt "lätta" bestraffningar. En trött och frustrerad tillrättavisning från en lärare blir inte särskilt effektfull hos en elev som vid fel beteende i hemmet skulle bestraffas med en örfil eller ännu värre ute på stan. 

Jag menar inte att skolan bör återinföra aga som en del av skolplanen. Våld föder våld som bekant, självvållande eller utåtagerande. Jag har inget konkret svar eller lösning på problemet, men man måste komma ihåg att elever existerar även utanför skoltiden..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0